Skip to content
Pernilla Almström
8 min read

Kaikki alkaa ihmisistä

coeo Inkasso tähtää nopeaan kasvuun – ja on jo hyvässä vauhdissa

"Selkeys, päättäväisyys, empatia ja ystävällisyys ovat tärkeimmät menestystekijät, jos haluaa työntekijöitä, jotka viihtyvät ja tuloksia, jotka kulkevat oikeaan suuntaan", sanoo toimitusjohtaja Pernilla Almström.

coeo perustettiin vuonna 2022 ja kuuluu vuonna 2010 perustettuun coeo Groupiin, joka toimii nykyään seitsemässä Euroopan maassa. Vain vuosi sitten Ruotsin yhtiöllä oli kuusi työntekijää ja noin 1 000 perintätapausta kuukaudessa. Tänään työntekijöitä on 25 ja käsiteltäviä tapauksia noin 500 000 vuodessa. Tulevaisuuden suunnitelmat ovat kunnianhimoiset.

Missä näet yrityksen viiden vuoden kuluttua?

"Tavoitteenamme on olla yksi Ruotsin suurimmista perintäyhtiöistä ja kahden vuoden sisällä myös vakiinnuttaa asemamme vähintään kahdessa muussa Pohjoismaassa. Olemme olleet Ruotsissa vasta hieman yli vuoden, mutta kasvu on vahvaa ja meillä on jo useita suuria asiakkaita. On upeaa ansaita ja säilyttää heidän luottamuksensa."

Empaattinen ja ihmislähtöinen johtaminen on yrityksen ja Pernilla Almströmin henkilökohtainen ohjenuora.

Mikä on roolisi?

"Näen itseni mahdollistajana. Jokaisessa tapaamisessa työntekijöideni kanssa yritän kuunnella ja ymmärtää, mitä he tarvitsevat. Uskon vahvasti, että kaikki alkaa ihmisistä. Kun voimme hyvin, teemme hyvää."

Onko empaattisessa johtamisessa ristiriitaa liiketoimintalähtöisyyden kanssa?

"Ei, päinvastoin. Johtamisfilosofiani on johtaa lämpimällä sydämellä ja viileällä päällä. Selkeys, päättäväisyys, empatia ja ystävällisyys ovat tärkeimpiä menestystekijöitä, jos haluaa työntekijöitä, jotka viihtyvät, ja tuloksia, jotka paranevat. Pehmeät arvot mahdollistavat kovat tulokset."

Pernilla Almström on aiemmin toiminut useissa tehtävissä, joissa on täytynyt “kääntää laiva” – organisaatioissa, jotka ovat olleet muutostilanteessa, kohdanneet vaikeita päätöksiä tai tarvinneet suunnanmuutosta.

Miten tällaisia tilanteita kannattaa käsitellä?

"Kokemukseni mukaan johtajana menestyminen edellyttää aitoa uteliaisuutta ja välittämistä. Työntekijät huomaavat nopeasti, oletko aito vai esitätkö vain. On myös tärkeää kuunnella ja samalla viestiä selkeästi tarkoituksesta – minne olemme menossa ja miksi. Lisäksi tarvitaan rohkeutta johtaa edestä, olla 'laivan kapteeni', ja viimeisenä muttei vähäisimpänä – uskaltaa myöntää virheet ja korjata ne nopeasti."

Matkan varrella hän on kohdannut myös johtajia, jotka ovat kyseenalaistaneet empaattisen johtamisen ja painottaneet, että keskiössä tulisi olla vain liiketoiminta ja luvut.

"En vain ymmärrä sitä. Tutkimukset ja näyttö osoittavat selvästi, että empaattinen johtaminen tuottaa parempia taloudellisia tuloksia. Ihmiset luovat ideat, kehittävät yrityksiä ja tekevät tulokset", sanoo Pernilla Almström.

Asiakas ja kehitys keskiössä

coeo Inkasson nopean kasvun taustalla on yrityskulttuurin ja johtamisen lisäksi vahva asiakasfokus. Tämä näkyy myös asiakkaiden asiakkailta saaduissa arvioissa.

"Viimeksi tarkistaessani meillä oli arvosana 4,7/5, kun alan keskiarvo on noin 1,5. Siitä kiitos kuuluu neuvojillemme, jotka asettavat ihmiset – tässä tapauksessa velalliset – etusijalle. Modernit ja innovatiiviset kumppanit järjestelmäkehityksessä ja maksuprosesseissa ovat elintärkeitä perintäalalla", kertoo Pernilla Almström.

"Meille on itsestään selvää, että maksamisen ja yhteydenoton coeoon tulee olla helppoa. AI-ratkaisumme avulla voimme nyt esimerkiksi tarjota asiakaspalvelua velallisen valitsemalla kielellä."

Mikä on coeon rooli?

"Näemme itsemme tärkeänä osana asiakaspolkua. Vahvoilla tuotteilla ja palveluilla voimme tuottaa suurta arvoa. Yksi tärkeimmistä tavoitteistamme on, että asiakkaamme voivat palvelujemme kautta vahvistaa omia asiakassuhteitaan."

 

Lehdistökontakti

Malin Gustafsson
Markkinointipäällikkö
0722364876
malin.gustafsson@coeo-inkasso.se